نقد کتاب عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن

نویسندگان

  • حمید صادقیان عضو هیات علمی (مربی)، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، گروه ارتباط تصویری (کارشناس‌ارشد انیمیشن)
چکیده مقاله:

انیمیشن رسانه و هنری ترکیبی است که از عناصر بیانی سایر هنرها استفاده می­کند. این ویژگی، علاوه بر امکان خلق جهانی فانتزی، دارای جذابیت­های ویژه­ای است که می­تواند تمامی گروه­های سنی را مخاطب قرار دهد. به همین لحاظ ضرورت انتشار متون علمی، آموزشی و انطباق آن با آخرین یافته­ها با توجه به پیشرفت روز­افزون شیوه­های تولید، اهمیت این کنکاش را مضاعف می­نماید. در این حوزه پرداخت به موضوع عناصرجذابیت در سینمای انیمیشن امری لازم، مفید و ارزشمند است. این اثر در بین معدود آثار موجود، با وجود اشکالاتی، یکی از منابع کمک آموزشی فارسی برای دانشجویان و علاقمندان انیمیشن به شمار می­آید. اگرچه با مطالعه­ی پیکربندی مباحث و محتوای کتاب، می­توان به مواردی اشاره کرد که اصلاح آن در پیشبرد اهداف و تقویت مطالب مؤثر است. مواردی نظیر؛ فقدان وحدت سبک در ساختار مطالب، عدم وضوح در ارایه­ی مطالب برای مخاطب خاص یا عام اثر، عدم توجه کافی به تأثیر دست­آوردهای معاصر­، نیاز به تصاویر مناسب برای تکمیل و تبیین مباحث و فقدان ارتباط مناسب بین برخی از تصاویر ارایه شده با متن آن را در ابعاد مختلف نقد پذیر نموده است. این ﻣﻘﺎﻟﻪ پس از ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻜﺎت شکلی، به بررسی درون ﻣﺎﻳﻪ­ﻫﺎ و تحلیل ﻣﺤﺘﻮای کتاب می­پردازد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نشست نقد و بررسی کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران

دربارۀ تاریخ سینمای ایران و فیل مشناسی، مقالات و کتا بهایی نوشته شده است. گاه با درخشش برخی از فیل مسازان، آثاری در نقد و تحلیل فیل مهای ایشان منتشر شده بود. پژوهش سترگ و مفصّل دکتر حمید نفیسی، استاد دانشکده رادیو / فیلم / تلویزیون و تاریخ هنر دانشگاه نُورث وسترن northwestern در اِلِنُیز illinois ، نگرش تاز های به رابطۀ سینما و جامعۀ ایران در دور ههای مختلف دارد. دکتر نفیسی با تحلیل و بررسی آثار متع...

متن کامل

سینمای انیمیشن برای تفکر

در خلق آثار هنری، مخاطب شناسی یک اصل است و کارگردانی که فیلم های انیمیشن را برای بزرگسالان و اندیشمندان خلق کرده اند، نکاتی را باید در نظر بگیرند، آنها با یک فکر شروع می کنند و قابلیت و توان ساخت و پرداخت فیلمنامه اساس طرح اولیه برای ساخت فیلم می باشد. در اینجا تمامی تجربیات او به شکلی زیبا در وازه های واقعیتی را از راز هستی و زندگی آدمیان به روی تماشاگر می گشاید. در این مقدمه از انینیمیشن دیدگ...

15 صفحه اول

جایگاه طراحی محیطی و مدیریت فضاسازی در سینمای انیمیشن رویکرد تحلیلی – آموزشی

هر اثر هنری برای جذابیت و تاثیرگذاری بیشتر، سعی دارد مخاطب را وارد فضای اثر هنری کند. این فضا در ابتدا شکلی مجازی دارد و ناشی از ذهن هنرمند است؛ سپس شکل عینی یافته و در قالب اثر هنری بروز می کند. فیلمساز نیز فضای مجازی فیلم را که درون ذهن وی و نویسنده فیلمنامه نهفته است با واسطه تصویر، در قالب توالی نماها آشکار می کند. قبل از قرارگیری پلان ها، صحنه ها و سکانس ها در کنار هم، برای تحقق تصور مجازی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 20  شماره 2

صفحات  187- 203

تاریخ انتشار 2020-04-20

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023